Th!nk is een naam die misschien niet direct bij iedereen een belletje doet rinkelen, maar binnen de nichemarkt van elektrische voertuigen heeft deze Noorse autobouwer een markante geschiedenis. Van zijn bescheiden begin als Pivco tot zijn impactvolle Th!nk City-model, heeft Th!nk een belangrijke rol gespeeld in het stimuleren van elektrische mobiliteit, zelfs voordat de wereld aandachtig keek naar elektrische auto's.
De geschiedenis van Th!nk begon in Noorwegen, een land dat bekendstaat om zijn vooruitstrevende milieu-initiatieven en technologische innovaties. Aanvankelijk opereerde het bedrijf onder de naam Pivco, en het was gericht op de productie van kleine elektrische voertuigen. Deze voertuigen werden vervaardigd in Aurskog-Høland, een locatie die de geboorteplaats werd van een van de vroegste modellen elektrische auto's die in serieproductie gingen.
Een cruciaal moment in de vroege geschiedenis van het bedrijf was de productie van een gelimiteerd aantal auto's voor de Olympische Winterspelen van 1994 in Lillehammer. Er werden slechts tien voertuigen gebouwd, maar deze speelden een vitale rol in het demonstreren van de praktische toepasbaarheid van elektrische voertuigen in echte wereldomstandigheden. Deze vroege successen leidden tot verdere ontwikkelingen en verbeteringen in de productlijn.
In 1999 bracht Th!nk een model op de markt dat aanzienlijk meer tractie kreeg: de Th!nk City. Dit model werd met open armen ontvangen en vond zijn weg naar meer dan duizend klanten, voornamelijk in Noorwegen en de Verenigde Staten. De Th!nk City stond bekend om zijn compacte ontwerp, milieuvriendelijkheid en was een pionier in de stedelijke mobiliteitsoplossingen. In Nederland werd het model beschikbaar gesteld voor leasing en verhuur via Hertz, wat zijn zichtbaarheid in de Europese markt verder versterkte.
De groeiende interesse in Th!nk voertuigen trok de aandacht van Ford Motor Company, die het merk overnam. Ford zag potentieel in de technologie en het concept van de Th!nk voertuigen. Echter, na enkele jaren van tegenvallende financiële prestaties in Europa, besloot Ford in 2003 het merk weer van de hand te doen. Een opmerkelijke gebeurtenis in 2007 was de terugkeer van ongeveer driehonderd gebruikte Th!nk auto's van de Verenigde Staten naar Noorwegen. Deze voertuigen werden verkocht via Noorse Forddealers, waarbij een nieuw leven werd geblazen in wat ooit een baanbrekende onderneming was.
In de latere jaren van zijn bestaan probeerde Th!nk zichzelf opnieuw uit te vinden. Het bedrijf bracht verbeterde versies van de Th!nk City uit, met functie-updates en verbeterde prestaties. Toch waren de uitdagingen waarmee het bedrijf werd geconfronteerd niet gering. De onderneming ging uiteindelijk failliet in juni 2011, na vier eerdere pogingen in twintig jaar tijd om het bedrijf winstgevend te maken. De productie werd kort hervat door Electric Mobility Solutions AS, maar stopte uiteindelijk definitief in augustus 2012.
Hoewel Th!nk niet meer actief is als een onafhankelijke autobouwer, blijft de impact van het bedrijf voelbaar in de wereld van elektrische voertuigen. Het was een pionier die de weg vrijmaakte voor vele anderen in de sector, door elektrische voertuigen te introduceren in een tijd waarin weinig fabrikanten dit aandurfden. De Th!nk City, met zijn unieke ontwerp en milieuvriendelijke focus, blijft een belangrijk stuk in de geschiedenis van duurzame mobiliteit.
Het verhaal van Th!nk is er een van innovatie, uitdaging en doorzettingsvermogen. Het laat zien hoe een klein bedrijf uit Noorwegen, gewapend met een visie voor schone mobiliteit, een wereldwijde invloed kan uitoefenen. Hoewel het niet meer bestaat, heeft Th!nk ongetwijfeld bijgedragen aan de huidige vernieuwing in de automobielindustrie, waar elektrische voertuigen nu een bepalende kracht zijn.
In een wereld die steeds meer gericht is op duurzaamheid, blijft Th!nk