Oldsmobile, opgericht in 1897 in de Verenigde Staten, is een naam die diepe sporen heeft nagelaten in de geschiedenis van de auto-industrie. Gedurende meer dan een eeuw produceerde het merk, dat in 1908 werd overgenomen door General Motors (GM), maar liefst 35,2 miljoen auto's. In 2004 besloot GM het merk te beëindigen, waarmee Oldsmobile een einde maakte aan zijn lange geschiedenis als het oudste, nog bestaande Amerikaanse automerk en een van de oudste ter wereld.
Oldsmobile werd opgericht door Ransom E. Olds, een pionier in de auto-industrie. Vanuit Lansing, Michigan, begon Oldsmobile met de productie van enkele van de allereerste auto's ooit gemaakt. Dit automerk werd al snel synoniem met innovatie en betrouwbaarheid. Het eerste model, de Oldsmobile Curved Dash, werd geproduceerd in 1901 en wordt vaak beschouwd als de eerste massaproductieauto ter wereld. Het succes van dit model legde de basis voor de toekomstige groei van het merk.
Oldsmobile stond bekend om zijn innovatieve technologieën en ontwerp. In de jaren 40 introduceerde Oldsmobile de Hydra-Matic transmissie, de eerste automatische transmissie in de serieproductieauto's. Deze innovatie zette de toon voor de toekomst van de auto-industrie en bevestigde de reputatie van Oldsmobile als een producent van kwalitatief hoogwaardige automobielen.
In 1908 werd Oldsmobile opgenomen in General Motors, wat het merk toegang gaf tot meer middelen en een grotere productiebasis. Onder GM floreerde Oldsmobile met modellen zoals de Rocket 88, die als een van de eerste 'muscle cars' wordt beschouwd. De Rocket V8-motor die in de jaren 50 werd geïntroduceerd, gaf de modellen van Oldsmobile de krachtige prestaties die autoliefhebbers bewonderden.
De jaren 60 en 70 waren een gouden tijdperk voor Oldsmobile. Modellen zoals de Cutlass, de 442 en de Toronado hadden een grote aantrekkingskracht op zowel Amerikaanse als internationale markten. De Oldsmobile Cutlass werd in de jaren 70 en 80 zelfs het bestverkopende model in de Verenigde Staten. De combinatie van stijl, vermogen en geavanceerde functies maakte Oldsmobile een favoriet onder autokopers.
Ondanks zijn successen, begon Oldsmobile in de jaren 80 en 90 terrein te verliezen aan zowel binnenlandse als buitenlandse concurrenten. De veranderende consumentenvoorkeuren, toenemende brandstofprijzen en de opkomst van importauto's drukten zwaar op het merk. GM probeerde Oldsmobile een nieuw leven in te blazen met vernieuwde modellen en marketingstrategieën, maar de verkopen bleven dalen.
In 2000 kondigde GM aan dat Oldsmobile zou worden stopgezet. Het besluit was een reactie op de aanhoudende afname in verkopen en de behoefte van GM om zijn merkportfolio te stroomlijnen. De laatste Oldsmobile, een Alero, rolde in april 2004 van de productielijn, waarmee een hoofdstuk in de Amerikaanse auto-industrie werd afgesloten.
Hoewel Oldsmobile niet langer auto's produceert, blijft de erfenis van het merk voortleven. Veel autoliefhebbers en verzamelaars blijven enthousiast over de klassieke modellen van Oldsmobile, die nog steeds worden bewonderd op autoshows en in privécollecties over de hele wereld. De technologische innovaties en het ontwerp van Oldsmobile hebben een blijvende invloed gehad op de manier waarop auto's worden ontwikkeld en geproduceerd.
Voor eigenaren van Oldsmobile-voertuigen blijft het belangrijk om toegang te hebben tot onderdelen en onderhoudsdiensten. Gelukkig kunnen eigenaren nog steeds rekenen op GM's netwerk van dealers en gecertificeerde serviceproviders. Deze diensten zorgen ervoor dat Oldsmobile's in goede staat worden gehouden, waardoor ze hun iconische status blijven behouden.
Oldsmobile is misschien niet meer actief in de productie